Lärloop 3

Hej!

Så var det åter dags för en reflektion på en lärloop, skoj. Denna gång är dessvärre inte lärloopen riktigt avslutad. Uppgiften denna gång var att skapa en uppgift för eleverna där de skulle redovisa med hjälp av en gestaltningsform de inte brukar använda sig av. Syftet med loopen var att jag som lärare skulle få tillfälle att fundera på hur och vilken kunskap som ska och kan bedömas samt en problematisering av de nya redovisningsmöjligheter som finns form av digitala verktyg.

Min klass har sedan förra blogginlägget fått Chromebooks. Detta har varit väldigt uppskattat och vi har sedan några veckor tillbaka haft en intensiv period där vi försökt lära oss dem. Med det sagt vill jag inte påstå att det har varit svårt på något sätt, eleverna tar till sig digitala verktyg fort.

Uppgifter
Jag startade upp två projekt i klassen. I det ena projektet ska eleverna göra en presentation av ett matematiskt begrepp eller beräkning ämnat för en yngre publik än de själva. De arbetar i grupper om 4 och deras första uppgift tillsammans var att bestämma hur de skulle redovisa sina kunskaper. Några valde att redovisa genom film medan andra valde Google Presentationer eller Powtoon. Därefter fick de påbörja arbetet med att samla och sortera information, skriva manus och titta på andras filmer på Youtube.

I det andra projektet ska de i grupper skriva om olika religiösa begrepp. Dessa texter ska sedan läggas upp på Wikimini. Wikimini är ett Wikipedia för barn och av barn och dessutom helt på svenska. Eleverna arbetar i grupper där en är utsedd till gruppledare och är den som ser till att saker blir gjorda och har kontaktansvar till mig om de kört fast. Uppgiften är att skriva en faktatext riktad till barn i 8-årsåldern. Vi har tittat på texter i läroböcker som elever i årskurs 2 läser för att de ska lära sig hur man kan formulera sig och disponera sin text. Korta meningar, tydliga underrubriker och ett enkelt språk var några punkter vi diskuterade. Därefter har de producerat tankekartor, några grupper har använt sig av MindMeister medan andra har skrivit på stort papper. Därefter har de skrivit i ett delat dokument, varje elev har sin färg så jag kan bedöma deras alster.

Reflektion
Det är inget snack om att de digitala verktygen skapar en enorm motivation hos eleverna. Det är härligt att elever, som ibland kan tycka att skolan är ett dumt påhitt som man tvingas gå i, räcker upp handen och säger att hen vill arbeta med något av ovanstående projekt. I ett andra andetag kan man dock fundera på om det är de digitala verktygen som höjer motivationen eller om det är att uppgifterna blir på riktigt. Deras alster får en publik, nu är det inte bara jag som lärare som ska läsa eller titta på deras filmer utan hela världen har tillgång. Vi gjorde en film för ett tag sedan som nu har haft 500 unika tittare, det har varit en snackis i klassen.

Ibland har det varit svårt att ha koll på att eleverna varit produktiva på lektionerna. Tycker dock att det fungerat bättre i projektet med Wikimini där en var utsedd av gruppen som kommunikatör och det sättet tänker jag fortsätta arbeta med i kommande projekt.

Ett annat dilemma jag funderat på är förhållandet mellan det man lär sig och processen att lära sig. Å ena sidan har eleverna inte gått på djupet ämnesmässigt. Men å andra sidan kanske det inte det spelar så stor roll då processen att lära sig är viktigare än själva innehållet. Vad vi lär oss spelar kanske mindre roll idag än vad hur gör.

Eftersom vi inte riktigt är klara med våra projekt kommer jag avrunda denna text här och nu och får be om att återkomma när så skett.

Ha det fint

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s