Reflektioner från en start

Ifous i skolan betyder i Bjuv att vi fått draghjälp på vår resa att digitalisera en skolkommun som har en hel del kvar. Angreppsättet är brett och ambitionerna stora. Vi har en projektgrupp från 4 skolor, fyra rektorer, undertecknad och fyra processledare. Tanken är sedan att vi växlar upp och ser till att alla lärare i kommunen på ett eller annat sätt kommer med i någon lärloop.

Inför det första mötet gjorde jag LIKA-tempen och konstaterade att min fyrhörning blev ungefär som jag trodde. Vi har en del att jobba med, både vad gäller ledning, kompetens och användning. Men framförallt har vi låg tillgänglighet till digitala verktyg. Var ska man börja? Kan man börja med allt på en gång? Kan man inte börja med allt på en gång?

Inför projektet var jag lite stolt över hur vi organiserat den här digitaliseringsresan. Vi hade satt samman en driven projektgrupp som hade hela ledningsgruppen (med alla rektorer) och BUN i ryggen. Tänkte också att det var bra att jag var med i gruppen, kanske inte så mycket för det jag tillför som för att visa på att vi alla prioriterar detta nu. Kort sagt såg upplägget ut såhär:

  1. Politiskt har vi ett uppdrag att digitalisera och pengar avsatta till den första etappen, inget specificerat utan upp till oss själva att prioritera. Man vill dock från politiskt håll att vi har ett brett pedagogiskt angreppssätt, det ska bli bättre för eleverna och alla lärare ska kompetensutvecklas.
  2. Ledningsgruppen (rektorerna) prioriterar detta genom uppdrag till sina processledare och genom att digitaliseringen av verksamheten finns med på varje skolas agenda.
  3. En projektgrupp, fyra rektorer, fyra processledare och undertecknad träffas regelbundet varannan torsdag eftermiddag och arbetar för att driva projektet vidare.
  4. Processledare i varje arbetslag som så småningom involveras i projektet.

På första mötet, bestämde vi glatt trevande oss för att borra lite i nuläget. Det blev ett rejält uppvaknande från min sida. Det visare sig att vi inte ens har nätverk in på vissa skolor och att infrastrukturen var för klen för dagens behov. Eleverna kunde inte koppla upp sig på de datorer vi trots allt hade, någon skola hade inte mobiltäckning så där kunde de inte heller använda sina smartphones om de nu skulle vilja det. Analog undervisning big time, med andra ord. Vi hade gamla grejer med tjockskärm, olika operativsystem, föråldrade program och ja, vi behöver nog börja om lite här. Samtidigt handlade samtalet mycket om att vi ville ha ett pedagogiskt angreppsätt och inte fastna i tekniken. Ja, det blir en utmaning.

Veckan som gick lobbade jag i alla korridorer för att vi måste få in nätverk, ett rejält sådant och tillslut löste det sig inom ramen för Bjuv Vision 2020. Nätverket är beställt och idag måndag ska jag träffa IT-avdelningen för att tillsammans med dem planera in processen kring detta. IT-avdelningen är idag tre personer och har precis bytt ut lite folk så risken är att detta tar längre tid än vad det får göra. Kanske vi kan köpa både kablar, grejer och installation. Vi får se.

Som förvaltningschef har man andra arbetsuppgifter än att skapa förutsättningar för att digitalisera skolorna och detta är en riskfaktor för projektet. Vår set upp håller inte, även om den var bra. Jag pratade med ledningsgruppen och vi konstaterade att projektgruppen behöver en IKT-kunnig person som kan hjälpa oss att driva projektet och med att möta de behov vi håller på att bygga upp i organisationen. Det finns ett sug i Bjuvs skolor att få göra den här resan och vi kan inte låta den dra ut på tiden för mycket. Vi får nog prioritera om lite i budgeten och gå ut med en tjänst så vi kommer vidare.

Det pedagogiska angreppsättet tillslut. Kan vi utveckla en ”uppkopplad pedagogik” genom befintlig teknik? Nästan alla äldre elever har smartphones idag – vad kan vi göra med dem? Självklart behöver vi köpa in teknik men vi kan inte vänta på det. Vi behöver börja redan nu. Det viktigaste är att vi så snabbt som möjligt blir en del av det stora samtal som pågår.

MVH Carina

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s